środa, 17 października 2012

umiem powiedzieć tylko to, co ciemne

Źródło

Dokładnie 39 lat temu zmarła Ingeborg Bachmann, austriacka poetka i pisarka, z wykształcenia filozofka i psycholożka. Jej twórczość przenikały zagadnienia indywidualnych granic, jakie sobie wyznaczamy, sposobów przedstawienia prawdy, feminizmu i filozofii języka. Napisała m.in. powieść pt. "Malina" i tom opowiadań pt. "Symulantka". Cztery lata temu ukazała się korespondencja Bachmann i Paula Celana, również pisarza i poety, "Czas serca. Listy".
Podobno w Austrii jest tak znana, jak u nas Kapuściński. Mówi się o niej jako o jednej z najwybitniejszych pisarek współczesnej literatury niemieckojęzycznej.



Ingeborg Bachmann: Wyrazić ciemność

Jak Orfeusz gram śmierć
na strunach życia,
w piękno ziemi
i twoich oczu władających niebem
umiem powiedzieć tylko to, co ciemne.

Nie zapominaj, że ty także
tego ranka, gdy twoje posłanie
było jeszcze mokre od rosy a goździk
spał na twoim sercu,
ujrzałeś nagle mroczną rzekę
płynącą obok ciebie.

Nastroiłam strunę milczenia
na falę krwi
i chwyciłam twoje rozbrzmiewające serce.
W widmowe cienie nocy
były zmienione twoje włosy,
ośnieżały ci twarz
czarne płatki ciemności.

A ja nie należę do ciebie.
Uskarżamy się teraz oboje.

Lecz jak Orfeusz poznałam życie
po stronie śmierci,
błękitnieją mi
twoje na zawsze zamknięte oczy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz